Raport z III Ogólnopolskiego Badania Wolontariatu Pracowniczego
Wyniki dowodzą istotnej roli wolontariatu pracowniczego w działaniach firm odpowiedzialnych społecznie, szczególnie jeśli chodzi o dobre praktyki z zakresu miejsca pracy. Kwestie związane ze strategią CSR, obok zagadnień propracowniczych, stanowią główne motywy wprowadzania wolontariatu pracowniczego.
W latach 2008 i 2012 Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu zlecało badania diagnozujące wolontariat pracowniczy w największych firmach w Polsce (z listy Top 500-1000). W 2019 roku, z inicjatywy Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Centrum Wolontariatu, powtórzono badanie w nieco rozszerzonej i odświeżonej formule, obejmując nie tylko największe firmy, ale też średniej wielkości (50-250 pracowników). Potrzeba odświeżenia formuły badania wynikała między innymi z chęci zweryfikowania roboczej hipotezy, iż na dzisiejszym etapie rozwoju biznesu w Polsce potencjał dla wolontariatu pracowniczego występuje nie tylko w firmach największych, ale i w firmach średniej wielkości. Jednocześnie konstrukcja badania zapewniała możliwość porównania wyników dla kluczowych wskaźników z 2019 roku z tymi z 2012 oraz 2008 roku.
CELE BADANIA
Celami postawionymi przed badaniem była diagnoza wolontariatu pracowniczego, w tym przede wszystkim:
• Określenie poziomu świadomości wolontariatu pracowniczego oraz poziomu stosowania go obecnie i w przeszłości w populacji badanych firm.
• Poznanie struktury i warunków formalnych działania programów wolontariatu pracowniczego w firmach.
• Identyfikacja obaw i zagrożeń związanych z działaniem programów wolontariatu pracowniczego.
• Określenie profilu wolontariusza.
• Ocena współpracy z beneficjentami z punktu widzenia wolontariuszy oraz ocena współpracy z wolontariuszami dokonana przez beneficjentów.
• Rozpoznanie potrzeb, zasobów oraz oczekiwań decydentów, wolontariuszy oraz beneficjentów.
• Identyfikacja korzyści płynących z wdrożenia i prowadzenia programów wolontariatu pracowniczego w firmach.